Breuken | Optellen en aftrekken van breuken: |
Vanuit de beweging
Datgene wat als som gegeven wordt kan uitgebeeld worden op de getallenlijn. Daarbij is het belangrijk dat de getallenlijn wel verdeeld is in delen. (Bijvoorbeeld: wanneer we een som met achtsten en zestienden maken, dan moet de lijn in zestienden verdeeld zijn). Voorbeeld:
Natuurlijk is het werken op deze manier beperkt. Voor sommige leerlingen geeft het echter een beeld van de bewerking.
Overige activiteiten
In dit deel wordt datgene wat vanuit het handelen, vanuit verhalen, vanuit waarnemingen in de vierde klas is gedaan, op formeel niveau uitgewerkt.
Nog steeds geldt eigenlijk de weg:
1. Oplezen van de opgave.
2. Kun je er een verhaal bij maken?
3. Kun je dat verhaal tekenen?
4. Kun je de som tekenen? (getallenlijn)
5. Wat moet je doen om de som uit te kunnen rekenen (gelijknamig maken van een of beide breuken, bij aftrekken soms een hele tot breuk maken).
6. Kun je de uitkomst eenvoudiger opschrijven (vereenvoudigen, de helen uit halen)?
7. De weg naar de oplossing wordt steeds meer verkort.